Köpvillkor
§1. Allmänt
Nedanstående villkor gäller från och med 2023-10-01
Vi vill att du som kund ska få bästa möjliga upplevelse varje gång du handlar hos oss. Därför är det viktigt för oss att alltid erbjuda goda villkor, och att dela med oss av vad som gäller på ett tydligt sätt.
Dessa allmänna villkor gäller för alla köp från Stolab Möbel AB (organisationsnummer: 556182-5224 (”Stolab”) via Internet (e-handel). Ett krav för att du ska få köpa produkter av Stolab via www.stolab.se är att du fyllt 18 år.
Genom att använda Stolab.se och/eller göra en beställning från oss, godkänner du villkoren som anges i detta dokument. Försäkra dig om att du har läst igenom och förstått villkoren innan du gör din beställning.
Om det mot förmodan finns avvikelser i våra allmänna villkor mot vad tvingande lagstiftning säger, gäller alltid lag före våra villkor. Förutsättning för detta är att du som kund är privatperson och köper för privat bruk.
Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa villkor efter behov utan att meddela dig på förhand. Den version av villkoren som gäller för varje beställning är den version som finns tillgänglig på Stolab.se vid den tidpunkt då beställningen görs.
§2. Beställning
Vi lägger stort fokus vid att erbjuda säkra betalningsalternativ och trygga leveranser. När Stolab har tagit emot din beställning får du en orderbekräftelse till den e-postadress som du anger när du beställer.
Bindande avtal uppkommer i och med att vi skickar ett e-postmeddelandet med en orderbekräftelse till dig. Dessa allmänna villkor utgör del av avtalet. Om det av någon anledning skulle vara omöjligt för oss på Stolab att leverera din beställning kommer vi att kontakta dig så snart som möjligt. Så långt som möjligt kommer vi i det fallet att erbjuda dig en alternativ lösning. Om du accepterar vårt förslag på alternativ lösning uppkommer bindande avtal.
Handla tryggt med rätt till avbeställning
Om du ångrar dig erbjuder vi dig att avbeställa lagd beställning. För ändring av beställning ska du kontakta Stolab med ditt ordernummer. Avbeställning måste meddelas innan beställning packas.
Mer information om hur man som besökare använder och handlar på Stolab.se finns i våra vanliga frågor.
§3. Priser och avgifter
Priser anges i lokal valuta inklusive mervärdesskatt (moms) enligt gällande skattesats.
Eventuell fraktkostnad tillkommer och adderas i kassan innan du genomför ditt köp.
Avgift för outhämtad försändelse
Om du som kund inte skulle hämta ut din beställning debiterar vi en avgift om 200 kronor inklusive moms. Avgiften är nödvändig för att vi ska kunna täcka frakt- och hanteringskostnader som uppkommer. Notera att om du inte tar emot eller hämtar ut beställningen räknas det inte som att du har meddelat att du ångrat ditt köp. För mer information se §8. Ångerrätt och återköp nedan.
Erbjudanden
Erbjudanden och kampanjer som marknadsförs på Stolab.se gäller så långt lagret räcker.
§4. Produkter och sortiment
Alla produkter som vi erbjuder på Stolab.se är anpassade för bruk på den svenska marknaden.
Färgåtergivning på produktbilder
De produktbilder som visas på Stolab.se skall återge produktens färg och övriga egenskaper på ett så verklighetstroget sätt som möjligt. Eftersom färgåtergivning kan variera beroende vilken typ av bildskärm du som kund använder, eller på hur din skärm är kalibrerad, kan vi inte garantera att produkternas färger exakt återspeglar de färger du upplever på din bildskärm.
§5. Betalning
I Sverige erbjuder vi Klarna Checkout (”Klarna”) som betalningssätt. Klarna i sin tur erbjuder flera olika alternativ för dig som är kund att genomföra din betalning. Klarna presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. När du har identifierats uppvisar Klarna vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Läs mer på www.klarna.com
§6. Fullgörande
Stolab påbörjar fullgörande av avtalet när du som kund får din orderbekräftelse. Stolab har fullgjort sin del av avtalet när du fått fullständig leverans av beställda produkter i din besittning. Du som kund har fullgjort din del av avtalet när du fått din leverans och betalat för dina produkter på det sätt som avtalats.
§7. Leverans
När du beställer en vara på stolab.se har du möjlighet att välja bland tillgängliga leveranssätt. De leveranssätt som är tillgängliga för just din beställning visas i varukorgen i samband med att du lägger din beställning. De olika leveranssätten beskrivs nedan. Om du önskar leverans utanför Sverige ber vi dig att kontakta vår kundtjänst.
Schenker Hemleverans till tomtgräns - Leverans sker till trottoar/tomtgräns. Avemballering ingår inte.
LGT Hemleverans med inbärning – Leveransen sker hem, där chauffören bär in godset.
När varorna finns på vårt lager redo för leverans kontaktar vår speditör dig för bokning av ett leveransintervall. Avisering till dig sker sedan ca. 30 minuter innan leverans så att du vet att transportören är på väg. Du måste vara tillgänglig via det telefonnummer som du anger vid beställningen och du behöver vara hemma under hela tidsintervallet. Vid Hemleverans med inbärning ska vägen fram till varans anvisade plats vara rensad så att vi inte riskerar riva ner lampor eller andra möbler. Platsen för varans placering ska vara förberedd på ett sådant sätt att smidig utplacering kan ske. Golvet bör vara skyddat eftersom transportören inte tar av sig skorna vid inbärning av varan. För att vi ska kunna leverera dina varor i tid är det viktigt att du informerar speditören om sådant som kan påverka leveransen och som är relevant för vald leveransmetod, så som svårframkomlig väg, portkod, tillgång till hiss, etc. Våra bilar kan leverera så länge det finns farbar väg eller via Trafikverkets färjor. Övrig båttransport och leverans från sådan transport måste ordnas och bekostas av dig. När du tar emot din leverans behöver du visa giltig id-handling för transportören. Avbokning av leverans ska ske senast 24 timmar innan godset lastas på bil. Om leverans inte kan ske och det beror på dig eller att avbokning sker för sent, återbetalas inte fraktkostnaden. En ny leveranstid kan avtalas mot en tillkommande fraktavgift på 595 SEK.
Schenker Service-point - Mindre försändelser skickas som paket och kan hämtas ut hos närmaste utlämningsställe. När paketet är klart för utlämning får du en avisering via sms, om du har angett telefonnummer, eller via en post avi till din brevlåda. Outlösta paket debiteras med en avgift på 200 SEK.
Transportrisk
Risken för försändelse övergår på dig som kund när den har avlämnats till dig. Det innebär att Stolab står transportrisken tills försändelsen har nått dig.
§8. Ångerrätt och byte
Du som kund som ingår detta avtal i egenskap av privatperson har rätt att frånträda (häva) avtalet i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen (2005:59). Ångerrätten gäller inte dig som ingår detta avtal som näringsidkare.
Ångerrätten hos Stolab gäller i 60 dagar. Tiden räknas från den dag då du som kund har mottagit produkten eller produkterna. För att ångerrätten skall gälla så måste de produkter som beställningen omfattar återlämnas i väsentligen oförändrat skick. Det innebär att du inte använt produkterna i större omfattning än vad som krävs för att kunna ångra/häva köpet. För att se hur du returnerar samt avgifter, se punkt 10.
Stolab har dock alltid rätt att erbjuda dig som kund generösare villkor än det som gällande lagstiftning föreskriver. När returnerade produkter är Stolab tillhanda kommer Stolab att återbetala vad du har betalt inom 14 dagar. Återbetalning sker via den betalmetod du som kund valt vid beställning av din produkt/dina produkter. Skulle du returnera färre produkter än vad din beställning omfattar återbetalas endast kostnaden för den eller de produkter som du återlämnar.
Notera att produkter som tillverkats eller ändrats särskilt på kundens begäran eller som på annat sätt fått en särskild prägel inte omfattas av ångerrätten.
Byte
I nuläget erbjuder vi ej byte av produkt(er). Har du till exempel köpt fel färg och vill byta denna, så måste du först returnera din vara och därefter lägga en ny beställning. Se §10. Returer nedan för information om returförfarande vid retur av produkter.
§9. Reklamation och garanti
Om du som kund har köpt en produkt i egenskap av privatperson har du rätt att reklamera produkten om den är felaktig enligt gällande konsumentlagstiftning. Reklamationsrätten täcker ursprungsfel och gäller i tre år från det att du fått produkten i din besittning. Reklamationsrätten täcker även fel som uppstått under transport av produkten till dig. En produkt som avviker från vad som har avtalats mellan dig och Stolab eller på annat sätt uppvisar fel kan också anses som felaktig. Fel som uppstått på grund av skada som du har orsakat räknas inte som ursprungsfel.
Om du reklamerar en felaktig produkt efter två år från det att du fått produkten i din besittning har du även ansvaret för att påvisa att felet i produkten var ursprungligt. Stolab rekommenderar dig därför att alltid undersöka produkter när de levereras och kontakta oss för att påtala eventuella fel så snart som möjligt. Kvalitet är viktigt för oss, liksom att du är nöjd med dina produkter från Stolab. Vid reklamation av felaktig produkt har du som kund i första hand rätt att få felet avhjälpt, alternativt en felfri produkt. I vissa fall har du även rätt att häva avtalet och återfå vad du betalt. Vid godkänd reklamation ska du hållas skadelös för eventuella kostnader som uppstår på grund av reklamationen. Som exempel skall kostnader för att returnera en felaktig produkt ersättas av Stolab. Notera att du som kund i största möjliga mån skall minimera eventuella kostnader som uppstår i det fall en produkt visar sig vara felaktig.
Läser mer om hur du reklamerar en produkt här: Reklamation och garanti
§10. Returer
Vid retur av produkter till Stolab skall produkterna emballeras på sådant sätt att de är skyddade vid transport. Stolab kräver därför att du alltid förpackar produkter på samma sätt och med samma eller likvärdigt emballage som när produkterna levererades till dig. I det fall du förpackat eller emballerat produkter på undermåligt sätt och produkten tar skada under transporten till Stolab bär du som kund också ansvaret för skadan.
Returinstruktioner
Vill du utföra en retur så ber vi dig att fylla i returformuläret HÄR, sedan kommer vi kontakta dig.
Avgifter
För godkända reklamationer står Stolab för returfrakten.
Vid utnyttjande av ångerrätten står du som kund för returfrakten. Avgifterna för returfrakt följer nedan:
Stolar: 495:-
Bord: 1 195:-
Skåp: 1 195:-
Fåtöljer/Soffor: 895:-
Övrigt: 295:-
Återbetalningar
Vi återbetalar dina pengar senast 14 dagar från dess att Stolab mottagit sändningen vid nyttjande av ångerrätten eller om återbetalning har beslutats i ett reklamationsärende.
§11. Förbehåll
Hävningsförbehåll
Stolab förbehåller sig rätten att häva avtalet i det fall kunden handlat i ond tro på grund av felaktigheter som kunden känt till eller borde ha insett, såsom felaktiga uppgifter om pris eller kvantitet på Stolab.se. I det fall hävningsförbehållet görs gällande har kunden inte rätt till skadestånd eller annan kompensation från Stolab.
Ändringsförbehåll
Stolab förbehåller sig rätten att utan avisering ändra innehållet på Stolab.se, vilket inkluderar, men inte är begränsat till, utbud, priser och kampanjer. Sådan ändring påverkar dock inte redan ingångna avtal mellan Stolab och dig.
§12. Ansvarsbefrielse
Force Majeure
I händelse av myndighets åtgärd eller underlåtenhet, ny lagstiftning, arbetsrättslig konflikt, krig eller krigsfara, större störning av allmän ordning, sabotage, extrema väderförhållanden, brand, explosion, naturkatastrof, olyckshändelse eller annan omständighet utanför Stolabs kontroll och som Stolab inte skäligen kunnat övervinna eller förutse, ska Stolab ha rätt att framflytta tidpunkten för sina prestationer enligt avtalet eller frånträda sina skyldigheter i avtalet utan skyldighet att ersätta dig som kund.
Externa länkar
Stolab ansvarar inte för eventuella skador och problem med kundens mjuk- eller hårdvara som uppstår på grund av att kunden nyttjat externa länkar som är publicerade på Stolab.se.
Reservation för prisfluktuationer, andra handelshinder, skatte- och avgiftsförändringar
Vid prisfluktuationer, andra handelshinder, såsom brist på råmaterial eller nödvändig komponent, skatte- eller avgiftsförändringar som är av stor betydelse för avtalet där Stolab inte skäligen kan hållas vid sina förpliktelser enligt avtalet har Stolab rätt att häva avtalet. Vid sådan händelse saknar du rätt till skadestånd eller annan kompensation från Stolab.
Reservation för leveransförsening utanför Stolabs kontroll
Uppstår leveransförsening som beror på händelse utom Stolabs kontroll, ska Stolab inte anses ansvarig för skada som beror på sådan leveransförsening. Vid sådan händelse har kunden inte rätt till skadestånd eller annan kompensation från Stolab såvida inte annat särskilt avtalats mellan Stolab och kunden eller följer av bestämmelse enligt tvingande lag.
Stolab tar ansvar för eventuella personskador eller dödsfall som orsakas genom vårdslöshet från Stolabs medarbetare eller agenters sida. Stolab utesluter inte sitt ansvar för felaktig information som medvetet lämnats vid ingående av avtal, vare sig sådan information ges av Stolabs medarbetare eller andra representanter å Stolabs vägnar. Om Stolab bryter mot dessa villkor förutsätter skadeståndsskyldighet att förlusterna är en rimligen förutsebar konsekvens därav.
Stolab ansvarar inte för indirekta förluster som uppstår till följd av den huvudsakliga förlusten eller skadan, till exempel utebliven vinst eller förlorade affärsmöjligheter, eller för underlåtelse att leverera varorna eller uppfylla några av våra andra åtaganden enligt dessa villkor där denna underlåtelse beror på omständigheter som ligger utanför vår kontroll, vilket inkluderar men inte begränsar sig till, eldsvåda, översvämning, storm, upplopp eller likande oroligheter, krig, kärnkraftsolycka och terrorism.
Stolabs maximala ansvarsskyldighet gentemot dig för eventuella förluster eller skador som uppstår i samband med din beställning på Stolab.se är begränsade till det totala beloppet för din beställning.
§13. Personuppgifter och sekretess
Vi hänvisar dig till vår Integritetspolicy/Privacy Policy.
§14. Övrigt
Polisanmälan
Stolab polisanmäler rutinmässigt alla bedrägerier och bedrägeriförsök.
Diskrepans mellan olika versioner av skriftligt material
Om det föreligger skillnader mellan olika versioner av skriftligt material, ska de uppgifter som har publicerats senast anses ha företräde. Det gäller dock inte uppgifter som är uppenbart felaktiga eller missvisande vid en jämförelse mellan de olika versionerna.
Immaterialrätt, logotyper och varumärken
Allt material som publiceras på Stolab.se, inklusive programvara, logotyper, ljudfiler, varumärken samt text och bild är immaterialrättsligt skyddat. Skyddet innebär att materialet inte får användas utan rättighetsinnehavarens tillåtelse. Materialet får inte heller kopieras eller på annat sätt överföras till tredje part utan Stolabs skriftliga samtycke.
Informationens syfte
All information på Stolab.se, oavsett format, publiceras uteslutande i informativt syfte för att besökare skall kunna använda sig av webbplatsen. Stolab ansvarar således inte för de följder eller skador som kan uppstå om denna information visar sig felaktig eller används i annat syfte än det ovan angivna.
Tvist
Det är viktigt för oss att ha en grundinställning att lösa eventuella ärenden på bästa sätt för både kund och Stolab. Om tvist ändå skulle uppstå mellan Stolab och dig som kund prövas den vid den domstol som följer av lag.
Alternativ tvistlösning (ADR)
För dig som bor i EU finns ännu en möjlighet vid en eventuell tvist. Du kan kontakta en lokal, alternativ tvistlösningsnämd i det fall din tvist inte lösts direkt med Stolab.
Alternativ tvistlösning, eller ADR, är ett förfarande för kunder bosatta i Europeiska unionen och näringsidkare som är etablerade i unionen att utanför domstol lösa både inhemska och gränsöverskridande tvister angående köp av vara eller tjänst. ADR innebär att det alternativa tvistlösningsorganet kan ingripa och föreslå eller ålägga parterna en lösning, och de har också möjlighet att sammanföra parterna med en uppgörelse i godo som mål. Det innebär alltså inte att tvisten löses i domstol, utan via en neutral part (till exempel en reklamationsnämnd eller en konsumentombudsperson) som Stolab vänder sig till i de fall en kund initierar en ADR.
Fördelarna för både kund och företag är att potentiellt höga rättegångskostnader och långa domstolsprocesser kan undvikas. I det fall ett ärende prövas i Allmänna reklamationsnämnden kommer Stolab följa nämndens beslut.
Kontakta din lokala tvistlösningsnämnd för att initiera en alternativ tvistlösning eller få närmare information.
I Sverige:
Allmänna reklamationsnämnden*
Box 174
Stockholm, 10123
Sverige
http://www.arn.se
*Denna alternativa tvistlösningsnämnd är inkluderad i det nationella registret av godkända tvistlösningsnämnder enligt de krav som uppställs i enlighet med Europaparlamentets och rådets direktiv 2013/11/EU av den 21 maj 2013 om alternativ tvistlösning vid konsumenttvisterhttp://ec.europa.eu/consumers/odr/
Klausulers giltighet
Om en eller flera bestämmelser i detta avtal är ogiltiga eller döms ut som verkningslösa av någon domstol eller tillsynsmyndighet, skall detta inte påverka återstående avtalsbestämmelsernas giltighet.
§15. Bolagsinformation
Stolab Möbel AB är registrerat med säte i Smålandsstenar.
Registrerat kontor:
Östra Järnvägsgatan 7
333 31 Smålandsstenar
Org.nr: 556182-5224
Momsregistreringsnummer: SE 556182-5224
care@stolab.se
+46 (0)371 337 50