Reklamation och garanti

Köpvillkor

På Stolab är vår viktigaste uppgift att designa och tillverka kvalitetsmöbler som håller i generationer. Hur noggranna vi än är kan det hända att något går fel i samband med tillverkning i vår fabrik eller under transport.

Nedan förtydligar vi våra garantivillkor: För dig som är återförsäljare retail, contract-kund eller e-handelskund hos stolab.se.

Vänligen läs våra köpvillkor för detaljerade villkor, regler och priser för returer och reklamationer. Vid returhantering se care@stolab.se se eller kontakta kundtjänst 0371-33750.


Följande gäller för alla produkter.
Garanti:

Från och med den 25 juni 2024 erbjuder vi en 10-årig garanti från fakturadatum som täcker fabrikationsfel på samtliga möbler. För våra Lilla Åland-stolar och karmstolar i björk gäller dessutom en förlängd garanti på 20 år.

3 års garanti på elkomponenter /förslitningsdetaljer i mekanismer samt gaspatroner. (gäller ej e-handelskunder på stolab.se)

På textilier står textilleverantören för garanti.

Garantin omfattar inte slitage orsakat av onormal användning av varan än vad som rimligen kan förväntas i samband med normalt bruk.

Garantin omfattar inte naturliga variationer i trä, textiler, läder, fårskinn eller andra naturliga material.

Stolab ansvarar ej heller för felaktig användning eller skador som bedöms ha uppstått på grund av felaktigt eller otillräckligt underhåll, felaktig förvaring eller felaktig montering från köparens sida, ej heller gäller garantin för direkta eller indirekta konsekvenser av ovanstående.

Vid specialanpassningar av produkt förbehåller vi oss rätten att reservera oss för gällande garanti. (gäller ej e-handelskunder på stolab.se)

Levererad produkts träyta eller kulör kan avvika från trä-eller färgprov. Prover likt dessa kan enbart ses som ett vägledande exempel.

Stolab förbehåller sig rätten till ändringar i möblernas form, konstruktion samt kulör.

Transportskador:

Vid mottagande av varor och kartongen är defekt måste avvikelser alltid skrivas på fraktsedeln. Saknad anteckning resulterar i att klagomål inte kan accepteras. Mottagaren ska omedelbart underrätta Stolab om avvikelse.

En skada som är synlig eller dold vid mottagande ska rapporteras senast 5 dagar efter mottagandet, kontakta vår kundtjänst 0371-337 50 / reklamation@stolab.se. Ytterligare kostnader i samband med transportskador ersätts inte av Stolab Möbel AB.

Returer och reklamationer

Returer vid reklamation får ej ske utan vårt godkännande. För snabb och korrekt behandling av returer och reklamationer ska returhandling åtfölja godset med hänvisning till reklamationsnummer. I de fall returen ska ske på Stolabs bekostnad ska av Stolab utsedd transportör anlitas. Återrapportering till köpare ska ske inom 5 arbetsdagar.

Reklamation - Är du contract-kund / återförsäljare mot contract?

Skicka in reklamationen via reklamation@stolab.se.

Reklamation - Är du återförsäljare för retail?

För dig som köpt Stolab produkt via återförsäljare, ska reklamationen göras direkt till återförsäljare.

Som återförsäljare fyller du i reklamationsformuläret åt kunden via formuläret här. Glöm inte att fråga kunden om de uppgifter som behövs för att utföra reklamationen, de uppgifterna står i lathunden. Klicka för att ladda ner lathund här.

Kontakta alltid oss på kundtjänst innan du gör en retur: tel. 0371 – 337 50, alternativt Reklamation@stolab.se

För dig som vill reklamera en vara köpt via vår egen e-handel på www.stolab.se

Utöver ovanstående, se separata köpvillkor för köp i vår egen e-handel. Reklamationen ska göras skriftligen i vårt reklamationsformulär som du hittar här. Stolabs kundtjänst kommer sedan besvara din förfrågan om reklamation.

Viktig information är att du alltid ska kontakta oss på kundtjänst innan du gör en retur: tel. 0371 – 337 50, alternativt Care@stolab.se