Reklamation och garanti
Köpvillkor
Vänligen läs våra köpvillkor för detaljerade villkor, regler och priser för returer och reklamationer. Kontakta alltid oss på kundtjänst innan du gör en retur.
Reklamation och garanti
Våra generella regler för reklamationer och garantier till privatperson
På Stolab är vår viktigaste uppgift att designa och tillverka kvalitetsmöbler som håller i generationer. Hur noggranna vi än är kan det hända att något blir fel i samband med tillverkningen i vår fabrik eller under transport. Vänligen läs våra köpvillkor för detaljerade villkor, regler och priser för returer och reklamationer när du handlar direkt från vår e-handel.
Kontakta alltid oss på kundtjänst innan du gör en retur: tel. 0371 – 337 50, alternativt Care@stolab.se
Följande gäller för alla Stolabs produkter
Om du som kund har köpt en produkt i egenskap av privatperson har du rätt att reklamera produkten om den är felaktig enligt gällande konsumentlagstiftning. Reklamationsrätten täcker ursprungsfel och gäller vanligtvis i tre år från det att du fått produkten i din besittning. Vi har dock valt att lämna följande garantier gällande fabrikationsfel
- Stolar/fåtöljer 10 år
- Bord 10 år
- Förvaring 10 år
- Inredningsartiklar och inredningstillbehör 5 år
- Utökad garanti för Lilla Åland stol och karmstol 20 år, se nedan
Garantierna gäller från det datum då produkten köptes.
Reklamationsrätten täcker även fel som uppstått under transport av produkten till dig.
Garantin omfattar
Garantin omfattar produktions-, konstruktions- och materialfel på sålda produkter och avser fel som fanns när varan inköptes, eller har uppstått på grund av fel som fanns när varan inköptes. En produkt som avviker från vad som har avtalats mellan dig och Stolab eller på annat sätt uppvisar fel kan också anses som felaktig.
Garantin omfattar inte
Skador eller fel som är kopplade till
- Normalt slitage.
- Skador och handlingar orsakade av yttre faktorer som Stolab inte ansvarar för, däribland felaktig användning, bristande eller felaktigt underhåll eller felaktig förvaring i strid med Stolabs rekommendationer, se våra skötselråd
- Material från tredje part som använts på varan, eller ändringar av varan utan föregående godkännande från Stolab
- Mer intensiv eller onormal användning av varan än vad som rimligen kan förväntas i samband med normalt privat bruk.
- Felaktigt underhåll av produkten.
- Dramatiska temperaturväxlingar eller exponering för ovanliga förhållanden eller tillstånd som strider mot Stolabs rekommendationer, se våra skötselråd
- Om möblertassar inte har använts eller bör ha varit utbytta p g a av slitage.
- Om produktens träyta eller kulör avviker från ett trä- eller färgprov. Prover likt dessa kan enbart ses som ett vägledande exempel.
Så går reklamationen till
Om du som kund upplever fel eller brister under ovan nämnda garantiperioder, ska du reklamera möbeln snarast möjligt och inom rimlig tid. Om du reklamerar en felaktig produkt efter två år från det att du fått produkten i din besittning har du även ansvaret för att påvisa att felet i produkten var ursprungligt. Stolab rekommenderar dig därför att alltid undersöka produkter när de levereras och påtala eventuella fel så snart som möjligt.
För dig som vill reklamera en vara köpt via vår egen e-handel på www.stolab.se
Har du handlat en vara på stolab.se som du vill reklamera så gör du en reklamation genom formuläret här.
Kontakta alltid oss på kundtjänst innan du gör en retur: tel. 0371 – 337 50, alternativt Care@stolab.se.
För dig som köpt via någon av våra återförsäljare i butik eller e-handel
Reklamationen görs direkt till den återförsäljare där du inhandlat din produkt. Återförsäljaren kommer då att göra en reklamation åt dig och informera dig om hur eventuella returer ska gå till.
Är du återförsäljare och ska fylla i en reklamation åt en kund så gör ni det via formuläret här. Glöm inte att fråga kunden om uppgifter som står i lathunden, klicka för att ladda ner lathund här.
Kontakta alltid oss på kundtjänst innan du gör en retur: tel. 0371 – 337 50, alternativt Reklamation@stolab.se.
Vad händer sedan?
När du anmäler ett fel, via reklamationsformuläret eller hos din återförsäljare, undersöker vi på Stolab detta för att göra en bedömning av om felet täcks av garantin Om reklamationen är berättigad är vi på Stolab skyldiga att leverera, reparera eller byta ut produkten eller de relevanta delarna hos möbeln efter på bästa sätt och på egen bekostnad. Stolab kan även välja att utfärda en ekonomisk ersättning i nivå med produktens inköpsvärde och genom detta ersätta dig som kund för en felaktig produkt. Om Stolab kan åtgärda felet genom reparation eller utbyte inom rimlig tid innebär det att Stolab har fullgjort alla sina skyldigheter enligt denna garanti. I detta fall har du som kund inte rätt till ytterligare ersättning. Notera att du som kund i största möjliga mån skall minimera eventuella kostnader som uppstår i det fall en produkt visar sig vara felaktig.
Utökad garanti – 20 år Lilla Åland stol och karmstol
En av våra främsta profilbärare för vårt hållbarhetstänk är Lilla Åland, formgiven av Carl Malmsten och tillverkad i vår fabrik i Smålandsstenar sedan 1942. Som extra uppskattning för att du valt denna tidlösa klassiker har vi utökad garantin till 20 år.
Den utökade garantin gäller för Lilla Åland stol och karmstol i björk och ek, samtliga kulörer, sålda efter 25 juni 2024. Garantitiden beräknas från dagen då varan köptes.
I övrigt gäller samma kriterier som beskrivs ovan.